dilluns, de desembre 11, 2006

SEAT, impuls asiàtic


Les darreres setmanes el futur de la Seat dins el grup Volkswagen torna a ser ple d’interrogants. Fa anys que el governs català i espanyol van tancar la venda de l’empresa al grup alemany, assistint-la amb subvencions generoses, per tal de fer entrar la marca al joc europeu i aconseguir nous models en producció per a la fàbrica de Martorell. Avui el grup Volkswagen compta amb tres marques amb posicionament clar, Audi, Volkswagen i Skoda, que cobreixen els segments alt, mitjà i baix del mercat, però tal i com mostra el fet que el grup no aposti per Seat a la Xina, aquesta marca no té una imatge clara i aquest és un dèficit letal. Per altra banda la creixent competitivitat industrial de l’Europa central i oriental fa que Volkswagen tendeixi a prioritzar les plantes alemanyes per sobre d’altres d’Europa occidental com s’ha vist en l’anunci recent de la reducció de producció a Bèlgica.

Per la importància directa de la fàbrica de Martorell, pels nombrosos proveïdors catalans que han esdevingut petites multinacionals i pel manteniment de la tradició industrial, és de vital importància la continuació de la marca i la producció de Seat a Catalunya. Si bé avui dins el grup Volkswagen la marca Seat és redundant i la producció de Martorell perilla davant d’indrets més competitius, el cert és que la marca pot aportar beneficis importants a grup asiàtics en expansió a la recerca d’un posicionament de qualitat i una plataforma d’entrada als mercats europeus.

De la mateixa manera que Daewoo utilitza de fa uns anys la marca Chrysler per donar una imatge de major qualitat, hi ha d’altres fabricants coreans, indis i xinesos que preparen la seva arribada a Europa i necessiten una bona plataforma de sortida. Les subvencions que el govern català continuen donant a la Seat i el pes dels sindicats haurien de permetre orientar el grup Volkwagen a vendre la Seat a un d’aquests fabricants als que la marca oferiria un posicionament de qualitat i tradició europea. Una operació com aquesta podria garantir a llarg termini el poder de la marca, condicionant la venda al manteniment de la fabricació de models punters a la fabrica de Martorell. Més enllà d’aquest sector concret, això permetria visualitzar el pes de les empreses asiàtiques en el nostre futur i les enormes oportunitats que s’obren per als països que relliguin el seu futur als nous pols de creixement global.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

D'acord.

Marc Arza ha dit...

Peroides,

Sintètic.

Gracies

Vida quotidiana ha dit...

Sembla l'alternativa més raonable. En el moment en què a VW se li ofereix Skoda a preu de saldo estava cantat que Seat sobrava.Crec que més que diners el que hauria de fer la Generalitat és buscar potencials compradors i negociar la transacció.

Marc Arza ha dit...

David,

L'empresa és de VW i el poder de decisió que hi tenim és entre petit i nul. Per això l'únic que ens pemete influir-hi són els diners que avui hi donem i els que hi podriem donar demà.

Gracies,
Marc

Marc Arza ha dit...

Perot,

M'agrada el teu punt de vista agosarat sobre la qüestió. El fet, però, és que sense la SEAT molts d'aquests fabricants de components que avui són petites multinacionals, tindrien dificultats per continuar jugant a primera divisió.

La SEAT és un recurs amb enorme potencial i amb una influència enorme sobre el nostre PIB. No s'hi val a jugar-hi.

Gracies,
Marc