Barcelona és la capital del país i com a tal marca ritmes i tendències. Quan l'ajuntament del cap i casal va decidir posar-se a llogar bicicletes, era només qüestió de temps que d'altres pobles i ciutats afegissin el negoci de les dues rodes al holding municipal. Bé, dir-ne negoci seria exagerat, al cap i a la fi, com deia Milton Friedman, quan gastes diners que no son teus en productes i serveis que no seran per a tu, el dispendi és inevitable.
Mirant a Barcelona, els ajuntaments de Salou i Cambrils han iniciat un projecte de lloguer municipal de bicicletes a la Costa Daurada. No sembla que hagin tingut en compte que entre els dos municipis, tot al llarg de la costa, hi ha força negocis dedicats a aquesta activitat. Tampoc no es pot dir que s'hi posin per poc. Per a cent bicicletes i deu estacions de lloguer, el pressupost d'instal·lació s'estima en 220.000 euros, una xifra que s'aproxima força al cost esperat de manteniment anual, 190.000 euros. Més de quatre-cents mil euros el primer any per a cent bicicletes de lloguer. Quatre mil euros per bicicleta. Màniga ampla que el bicing fa modern!
El bicing és el paradigma d'una forma de fer. Els vicis del bicing son un bon reflex dels vicis de la progressia d'aparador que fa massa anys que controla els ajuntaments catalans. Hi ha una bona i una mala manera d'impulsar projectes des del sector públic. Es pot dilapidar part del pressupost per tirar endavant el bicing mentre es porten a la ruina les empreses dedicades al lloguer de bicicletes. Es pot fer. Al cap i a la fi els negocis son egoistes i deuen voler guanyar diners. Quins miserables! Però també hi ha un altre camí. El dels servidors públics que impulsen projectes acompanyant el sector privat, animant a la cooperació entre empreses però sense ocupar l'espai reservat al mercat.
Sense fer tancar empreses, sense malgastar més de mig milió d'euros en dos anys, hi ha una altra forma de tirar endavant un projecte de bicing a la Costa Daurada que pot ser un actiu per al territori. El sector públic pot orientar la coordinació de les empreses de lloguer ja existents que vulguin sumar-se al projecte, pot oferir facilitats en la concessió de permisos i l'ús de la via pública, pot avalar el finançament necessari per iniciar l'activitat, pot fer mil i una coses però per això cal entendre l'economia de mercat i tenir respecte pels impostos que paguen els ciutadans. És més senzill tirar pel dret i fer-se'n càrrec. De fet si surt malament algú taparà el forat i tampoc no passarà gran cosa, oi?
*
*
7 comentaris:
sí senyor,
llegint els últims posts, al final creuré que ets un lliberal de debò.
Salutacions cordials
JUAN
Mira, el sentit i la forma del bicing i el de les empreses de lloguer de bicicletes no té res a veure. De fet a Barcelona es veuen moltes més bicicletes llogades ara que abans del bicing.
El bicing, si més no a Barcelona, funciona principalment com a sistema de transport alternatiu i alleugereix l'us d'autobusos i, a vegades, del metro.
No se si això té sentit en poblacions més petites, però a Barcelona la queixa dels empresaris de les bicicletes de lloguer són només les queixes dels privilegiats que voldrien que no hi haguessin alternatives.
Ara bé, els números que expliques són al·lucinants.
Substancialment d'acord amb el teu plantejament, Marc, excepte en una qüestió.
A mi em sembla fantàstic que, per una vegada, per variar, un poder polític gran (p.ex. l'Ajuntament de Barcelona) prioritzi el servei al ciutadà abans que l'interès empresarial. Em sap greu en aquest cas pels afectats, però tots sabem que a l'hora de la veritat, hi ha molts beneficis socials que no es posen en marxa per interessos de determinats lobbys. Imagino que, en aquest cas, el lobby dels que lloguen bicis des de fa anys (negoci lloable on els hi hagi) no és prou poderós ni té prou força però, com deia, per un cop em sembla sa.
No sóc usuari del Bicing, hi tinc moltes queixes (algunes de les que tu exposes també) i crec que, d'altra banda, s'està menystenint als ciclistes que no van ambBicing, però tot i així em sembla una iniciativa lloable a més no poder, encara que, en realitat, s'hagi fet, tal com bé dius, més per la imatge que per una altra cosa.
Algunes reflexions
Bicing es transport individual enlloc de col.lectiu
Als llocs i hores on hi ha mes demanda sempre mancaran bici(ng)s o places per deixar la bici. Si ets del ramat i fas com la majoria (e.g. vols una bici a l'Arc del triomf a les 9 del demati) ho tens pelut. L'alternativa al bicing és la teua bici.
Bicing no treu cotxes de la circulació, però fa més comode desplaçar-se (enlloc de a peu o enlloc de en transpost public). Bicing no és menys consum de benzina, doncs els transports publics col.lectius (bus i metro) han de funcionar igual, i dubto que algun particular canvii el cotxe per la bici (de tant dificil com és aparcar és de rucs tocar el cotxe per moure's per la ciutat)
Juan,
Bé, seguiré intentant-ho.
Esparver,
Crec que el bicing i el lloguer de bicicletes alguna cosa tenen a veure, però el fons del post és que encara podrien tenir més en comú. A dos municipis com Salou i Cambrils, son les empreses de lloguer ja existents les que tenen la millor base per a gestionar un servei com el bicing. Només cal que s'associïn i tinguin els recursos per a fer la instal.lació.
Marc,
La qüestió és que no crec que l'interès del ciutada i l'interès empresarial estiguin oposats. Més avait crec que l'interès emprearial li costa al ciutada força menys diners al cap de l'any que la mala gestió pública dels recursos.
Anònim,
El que dius té sentit per a Barcelona. A Salou i Cambrils el seu us esria molt orietnat al turisme.
Gràcies a tots,
Marc Arza
Sempre he sostingut que els Ajuntaments han d'acompanyar, en lloc de controlar, l'activitat (econòmica, cultural, etc.) de les persones.
Això hi ha partits que ho tenen escrit als seus credos i programes, però que després, a l'hora de passar a la pràctica, es deixen seduir o influir pel que fan els altres.
Copien el que fa el cap i casal, encara que el govern municipal no sigui de la seva corda...
Bravo, pel post!
XF
Jo soc de Cambrils. I espero amb ansia un sistema de bicicletes de lloguer per poder apropar-me al port sense haver de tornar-me boja per deixar el cotxe en ple mes d'Agost. El problema es que, com sempre, aquest servei estarà orientat al turista i segurament la gent del poble ens quedarem amb cara de tontos... Som moltes les persones que agafaríem la bici de lloguer per anar a treballar perquè intentar aparcar dues vegades al dia al port es sencillament infernal. Crec que el servei ha d'estar orientat a TOTHOM i no només al turista. A mes tinc entès que per ser usuari d'aquest servei has de tenir un carnet anual. No sé si un turista que ve a passar una setmana es treurà aquest carnet... I respecte a les empreses de lloguer ja existents, el sistema es ben diferent. Aquestes empreses fan tornar la bici a la pròpia empresa. No tenen estacions. De moment no es comparable, el servei.
Publica un comentari a l'entrada