divendres, de gener 12, 2007

e-dició/i-vendes


La revolució d’Internet i el comerç electrònic continua fent camí, aportant nous models de negoci amb efectes catàrquics sobre molts sectors i activitats. Uns canvis que cal anar seguint de ben a prop per aprofitar les oportunitats que van obrint. En particular i des d’una cultura minoritzada com la catalana, és prioritari no perdre el rastre del futur en la indústria editorial i musical, ja que en la configuració d’un mercat cultural potent per al segle XXI ens hi juguem de nou el tot pel tot.

Per al llibre i la música en català bona part de les dificultats per a una major difusió tenen origen en un accés deficient a determinats canals de distribució, sense oblidar la falta de mitjans per donar a conèixer novetats i mantenir viu l’enorme fons de producte que, condemnats com estem a l’actualitat, no és disponible en cap botiga tradicional. En relació a la importància que el comerç electrònic i els nous mitjans de comercialització poden tenir per a corregir aquests dèficits, no hauria de passar-nos per alt l’efecte “Long Tail”, descrit i desenvolupat l’any 2004 en un article a la revista Wired, i més endavant en un llibre i un bloc amb el mateix nom.

A partir dels models de negoci desenvolupats per Amazon.com, una de les empreses pioneres en el comerç electrònic del llibre, es produeix una ampliació del mercat cap a productes que abans quedaven totalment fora del circuit comercial. Així Amazon.com aconsegueix més del 50% de la seva facturació amb llibres que no serien ni tan sols entre els 130.000 títols que poden trobar-se en les principals llibreries de les grans ciutats del món. Llibres que fins fa poc passaven desapercebuts però que han entrat de nou al mercat pel sistema de referències creuades que utilitza Amazon.com. En fer qualsevol consulta a la seva web, la pàgina ens informa d’altres títols buscats i comprats per consumidors que s’han interessant pel mateix llibre, permetent una circulació total pel seu amplíssim catàleg i l’accés a obres que d’altra manera quedarien per força totalment oblidades. D’aquest forma es dóna l’efecte “Long Tail”, una llarga cua que revifa mercats minoritaris i els allibera de la tirania del volum mínim obligatori.

Per a la cultura catalana és indispensable aprofitar aquest nou mitjà per a comercialitzar i donar a conèixer molts productes que fins avui no arriben al mercat amb la força suficient, permetent que llibres i obres musicals que no es troben en cap botiga tornin a ser disponibles per al consumidor. No només és urgent que negocis com Llibres.com s’actualitzin per aprofitar aquests recursos, sinó que neixin noves iniciatives per al llibre i la música catalana que aprofitin els avantatges d’aquest mitjà per a garantir el futur del nostre mercat cultural.

6 comentaris:

Joan Arnera ha dit...

No puc estar més d'acord amb tu, Marc. Cal aprofitar els avantatges d'internet en clau catalana, en clau sobiranista. La cultura catalana, i el tema de l'edició és fonamental en aquest sentit, tindrà cada vegada més problemes per aparèixer en els canals tradicionals (només cal veure on són els llibres a les grans llibreries... no només a la FNAC sinó també a llibreries que tenen bona premsa com ara la Central, o la Casa del Llibre). La venda per internet, en el món editorial, com tu proposes, ha de ser una eina importantíssima per al futur. A veure si ho aconseguim. I com?

Dessmond ha dit...

Tens molta raó, altre cop.
De totes formes ara mateix, el panorama cultural català està més preocupat per la quantitat que la qualitat.
La nostra cultura excessivament controlada a cop de subvenció no sé si ara mateix és capaç d'avistar un missatge com el que has penjat al teu blog.

Anònim ha dit...

Quants anys fa que Amazon funciona? Sis o set? En qualsevol cas ja fa força anys que el model "Amazon" es en marxa i se'n coneixen els seus ets i uts, pero no es pot dir que hagi estat gaire explotat fins ara en catala (ni en castella tampoc, apart de la mateixa Amazon). Tampoc la distribució d'edicions electroniques (a telefon mobil, PDA, ...) ha estat gaire popular. Em sembla que hi ha cert refus a la electronica en cercles pels que es dificil saber si la literatura es mes o menys important que el paper i les tapes de colors.

Montse C. ha dit...

Us recomano que aneu mirant la següent web:
http://wiccac.org/resum.html
De fet, no penso que el català a la xarxa corri perill; és potser l'únic mitjà de comunicació lliure, on pots escriure amb més facilitat amb la llengua que vols. El problema és el català parlat i usat com a mitjà de comunicació a Catalunya: penso que aquí és on s'ha de millorar, ja que corre un greu perill de deixar d'utilitzar-se.

Marc Arza Nolla ha dit...

Joan,

Tens raó, s'han d'aprofitar tots els recursos.

Dessmond,

A mi em consola llegir el bloc de l'Oriol Soler (de Cultura 03) i veure que hi ha gent al món de la cultura catalana que treballa amb molt de criteri.

Anònim,

Amazon deu rondar els 10 anys ja! Hi ha iniciatives com Llibres.com,però no aprofiten el "long tail", i no costaria.

Déu n'hi do el comerç electrònic que hi ha a Catalunya.

Montse C.,

Gràcies pel link. La qüestió no és l'ús del català i la pura supervivència, sinó l'excel.lencia cultural i empresarial.

Fins aviat i gracies a tots,
Marc

Anònim ha dit...

http://www.revistadelibros.com/